নবমঃ পাঠঃ মহাভারতম্

নবম-দশম শ্রেণি (মাধ্যমিক) - সংস্কৃত - প্রথম ভাগঃ তৃতীয়ঃ | | NCTB BOOK
3

আসীৎ কুরুক্ষেত্রে দ্বিজঃ কশ্চিৎ উদ্ধৃবৃত্তিনাম। স সভার্যঃ সপুত্রঃ সমূষপ্ত তপসি স্থিতঃ কাপোতিকশ্চাভবৎ । অর্থ কদাচিৎ তত্র দারুণে দুর্ভিক্ষে ভক্ষ্যাভাবাৎ ঘুষাপরিগতাস্তে পরং দুঃখং ভেজুঃ। তপসি স্থিতোহসৌ বিপ্রঃ ক্ষুধার্তঃ নোঞ্জং প্রাপ্তবান। কৃমাণঃ স ব্রাহ্মণোত্তমঃ পরিজনেন সহ কথঞ্চিৎ কাল ক্ষয়ামাস। অথ্যাতিকৃণে যন্ত্রস্থমুপাৰ্জয়ৎ। তে তপস্বিনতং যবপ্রস্থং শম্ভুনকুৰ্বন। অর্থ ভোজনোদ্যতানাং তেষাং গেহে কশ্চিদতিথিরাগচ্ছ। অতিথিং সম্প্রাপ্তং দৃষ্টা তে প্রষ্টমনসো বক্তৃবুঃ ।

অনসূয়া জিতক্রোধা বীতমৎসরা ধর্মজ্ঞাঃ সাধবস্তে দ্বিজসত্তমা গোত্রং পরস্পরং খ্যাতা তং ক্ষুধার্তমতিথিং কুটীং প্রবেশয়ামাসুঃ। সম্প্রশ্রয়কোচুঃ, “দ্বিজত। ভদ্রং তো হে প্রভো! নিয়মোপার্জিতাঃ শুচয়শ্চেমে শবোহমাভিদত্তাঃ, কৃপয়া প্রতিগৃহাল। " স এবমুক্তো বিজন শত্রুনাং কুড়বং প্রতিগৃহ্য ভক্ষয়ামাস, ন চ তুষ্টিং আগাম। স উদ্‌বৃত্তিধিজং ক্ষুধাপরিগতং প্রেক্ষা কক্ষময়ং তুষ্টো ভবেদিতি তস্যাহারং চিন্তয়ামাস। অথ তস্য ভার্যারবীৎ, ”দীয়তামলৈ মদ্‌ভাগা, গচ্ছতেষা পরিতুষ্টো যথাকামম্।” উজবৃত্তিস্তু তথা বুবতীং তাং সাক্ষীং ভার্যাং ক্ষুধাপরিগতাং দৃষ্টা তান শত্রু নাভ্যনন্দ। স হি বিপর্যস্ততাং বৃদ্ধাং ক্ষুধার্তাং বেগমানাং তুগস্থিভূতাং ভার্যানুবাচ, “অগ্নি শোভনো মৃগাণামপি কীটপতঙ্গনামপি ত্রিয়ো রক্ষ্যান্ড পোষ্যাশ্চ যঃ পুমান্ ভার্যারক্ষণেক্ষমঃ স মহদযশঃ প্রাপ্নোতি, নরকাংশ পচ্ছতি।” ইত্যেবমুক্তা পত্যা সা গ্রাহ, "প্রসীদ নাথ। গৃহাশেমং শত্রু প্রস্থচতুৰ্ভাগম্। পতিরের নারীনাং পরমং দৈবতম্। জরাপরিগতা ক্ষুধার্তো ভূশং দুর্বলাসি । মান্নাম শত্রুনলৈ প্ৰব।"

স তয়ৈবমুক্তো যত্নতস্তান শত্রুন প্রগৃহ্য তমতিথিমব্রবীৎ, "হে দ্বিজসত্তম। শকুনিমান ভূয়ঃ প্রতিগৃহাণ।” সোংপি

তান প্রগৃহ্য ভুক্কা চ নৈব তুষ্টিমগম। উচ্ছবৃত্তিস্তদালোকা চিন্তাপরোহভবৎ । পুত্র উবাচ, “পিতঃ। মমেডান শকুন প্রগৃহ্য বিপ্ৰায় দেহি। ময়া হি ভবান্ সর্বদৈব প্রযত্নতা প্রতিপাল্যঃ। বৃদ্ধসা

পিতা পালনং সাধুনা কাঙ্ক্ষিত। পিরোরাণাৎ পুত্র ইতি শ্রুতির।"

পিতোবাচ, তুং মে রূপেণ শীলেন দমেন চ সদৃশঃ। তং ময়া বহুধা পরীক্ষিতোংসি। অতোহহং তে শত্রুন গৃহামি” স দ্বিজোত্তম ইত্যুত্ত্বা তান শম্ভুনাদায় প্রীতাত্মা অলৈ বিপ্রায় দদৌস তানপি শত্রুন ভূত্বা নৈব তুষ্টো বভব। ধর্মাত্মা স উল্কাবৃত্তিব্রীড়া জগাম। অথ তস্য সাক্ষী বধূর স্বকীয়ান শম্ভুনাদায় প্রকৃষ্টা শ্বশুরব্রবীৎ, “মমৈতান্ শম্ভুন প্রগৃহ্যাতিঘয়ে প্রযচ্ছ। তব প্রসাদানে নির্বত্তা কিলাক্ষয়া লোকাঃ। দেহঃ প্রাণা ধর্ম মে সর্বমের গুরোঃ শুশ্রূষার্থম্ । হে তাত! মন শম্ভুনাদা তুমইসি”। শ্বশুর উবাচ, "অয়ি সাফি। সুষ্ঠু শোভসে নিত্যং তুমনেন শীলেন। তুং যতো ধর্মতোপেতা সমবেক্ষসে গুরুবৃত্তিম্, মাগুৰ শম্ভুন গ্রহীয্যামি।” ইতারা স তানাদায়

শত্রুনতিয়ে প্রাদাৎ। ততোই সাবতিথিঃ তস্মিন্ মহাত্মনি তুষ্টোহভবৎ। প্রীতাত্মা তং দ্বিজর্ষভমিদমুবাচ, "হে দ্বিজশ্রেষ্ঠ! তব ন্যায়োপাত্তেন যথাশক্তি বিসৃষ্টেন শুচ্ছেন দানেনাহ। প্রীতোহস্মি ন হি সীদতি দানবুচেধর্মঃ। ঈশীনরা সুব্রতঃ শিবিনাম নৃপতিরাত্মমাংসপ্রদানেন পুণ্যকৃতান লোকান্ প্রাপ দিবি মোদতে। হে বিজশ্রেষ্ঠ। সর্বেষাং বো দিবাং যানমুপস্থিতম্। যুয়ং যথাসুখমারোহত।" অনন্তরং স দ্বিজো দেবযানমারুহা পারেঃ সুভেন সুখয়া ও সার্থং সানন্দং ব্রহ্মলোকমপ

ভূমিকা

“উচ্ছবৃত্তিকথা' মহাভারতের আশ্বমেধিক পর্বের অন্তর্গত। শাসের আছে, অতিথি নারায়ণ। সুতরাং অতিথিসেবা প্রত্যেক গৃহীর কর্তব্য।

“অতিথির্যস্য ভগ্নাংশো গৃহাৎ প্রতিনিবর্ততে।

স তস্মৈ দুষ্কৃতং দত্ত্বা পুণ্যমালার গচ্ছতি।”

---অতিথি যার গৃহ থেকে ব্যর্থ মনোরথ হয়ে ফিরে যায়, সে তাকে তার নিজের সমস্ত পাশ প্রদান করে পুণ্যরাশি গ্রহণ করে।

এই শ্লোক থেকে অতিথিসেবার গুরুত্ব সহজেই উপলব্ধি করা যায়। এজন্যই স্মৃতিশাস্ত্রে নৃযজ্ঞ তথা অতিথিসেবাকে পঞ্চ মহাযজ্ঞের অন্তর্গত করা হয়েছে। অতিথিসেবার দ্বারা ইহলৌকিক ও পারত্রিক কল্যাণ সাধিত হয়। এ কারণেই ব্রাহ্মণপরিবার অতিথিসেবার জন্য সর্বস্ব সমর্পণ করে পরমকল্যাণ লাভ করেছেন।

শব্দার্থ মুখা- পুত্রবধূ। সম্মুখঃ- পুত্রবধূসহ বীতমৎসরা মাৎসর্যহীন অর্থাৎ পর্য্যারহিত। বিজত--- হে ব্রাহ্মণশ্রেষ্ঠ। প্রসীদ- প্রসন্ন হও। দমেন- সংযমের দ্বারা। শত্রুঃ- ছাতু। সন্ধিবিচ্ছেদ : কাপোতিকশ্চাভবৎ = কাপোডিকঃ + 5 + অভবৎ । অর্থাতিকুঞ্জেণ = অর্থ + অতিকূলে।

ৰিজৰ্ষত = দ্বিজ + ক্ষমত। ইত্যেবমুক্তা = ইতি + এবম্ + উক্তা। শম্ভুনাদায় = শকুন + আদায়। ব্রহ্মলোক মগজ = ব্রহ্মলোক + অচ্ছ

কারণসহ বিভক্তি নির্ণয় । কুরুক্ষেত্রে অধিকরণে ৭মী। অস্মৈ সম্প্রদানে ৪র্থী ভার্যা কর্মে হয়া। তা- অনুক্তকতায় ৩য়া। দানেন- হেতুর্থে ৩য়া।

ব্যাসবাক্যসহ সমাস নির্ণয় । ক্ষুধার্ত ক্ষুথয়া ক্ষতঃ (৩য়া তৎপুরুষঃ)। ব্রাহ্মণোত্তমঃ- ব্রাহ্মণেষু উত্তমঃ (৭মী তৎসপুরুষঃ । যথাকাম কাম অনতিক্রম্য (অব্যয়ীভাবঃ) প্রীতাত্মা- প্রীতঃ আত্মা যস্য সঃ (বহুব্রীহিঃ)। ব্যুৎপত্তি নির্ণয় : বহুবঃ = √ন্তু + লিট্‌ উস্। প্রতিগৃহাণ = প্রতি গ্রহ + লোট হি। প্রগৃহ্য - + লাপ। পুত্রঃ পু- ক

১। অতিথিসেবার মাহাত্ম্য বর্ণনা কর।

২। উদ্ধৃবৃত্তিব্রাহ্মণকথা' গল্পটি বাংলা ভাষায় সংক্ষেপে লেখ।

৩। বাংলায় অনুবাদ কর

(ক) অর্থ কদাচিৎ

- ক্ষপয়ামাস। (খ) অর্থ ভোজনোদ্যতানাং-

-প্রবেশয়ামাসু (গ) স ওয়েবমুক্তো- - চিন্তাপরোহভবৎ ।

(খ) হে দ্বিজশ্রেষ্ঠ-

৪। সজ্জিবিচ্ছেদ কর

দ্বিজর্থতঃ, উর্দুবৃত্তিস্থ, নাভানন্দৎ, শত্রুনালায়, শিবিনাম।

৫। কারণসহ বিভক্তি নির্ণয় কর।

কুরুক্ষেত্রে, দানেন, শকুন, অভিনয়ে, মূষয়া। ৬। ব্যাসবাক্যসহ সমাসের নাম লেখ

ভক্ষ্যাভাবাং, ধর্মজ্ঞাঃ, ক্ষুধার্তঃ, উদ্ধবৃত্তিঃ, যথাসুখম্ । ৭। ব্যুৎপত্তি নির্ণয় কর।

বড়ুৰুত্ব পুত্ৰা, ভেজুঃ, আলোকা, প্রতিগৃহাণ।

৮। সঠিক উত্তরটি লেখ

(ক) উদ্ধবৃত্তিব্রাহ্মণের বাড়ি ছিল-

(১) অাদেশে (৩) কলিঙ্গদেশে,

(২)

- ব্রহ্মলোকমগচ্ছ‍।

বঙ্গদেশে

(খ)

(৪) কুরুক্ষেত্রে। ভোজনোদ্যত ব্রাহ্মণপরিবারের গৃহে উপস্থিত হয়েছিল-

(১) রাজা

(2)

(৩) অতিথি

(৪) সেনাপতি।

(গ) ব্রাহ্মণ অতিথিকে দিয়েছিলেন-

(১) অনু

(2) শম্ভু

(৩) পানীয়

(৪) পরমাণু।

Content added By
Promotion